BUZ FİYORDU - ILULISSAT/GREENLAND

ERİYEN BUZULLAR - ILULISSAT/GREENLAND

SU ÜSTÜNDEKİ KÜTLEDEN DAHA FAZLASI SU ALTINDA - ILULISSAT/GREENLAND

GREENLAND

Grönland bir buzul ülkesi, Danimarka'ya bağlı olan ülkeye giriş yapabilmeniz için önce Schengen vizesi alıp, Danimarka konsolosluğuna Greenland'a geçeceğinizi belirtmeniz gerekiyor ve vizenize bunu yazıyorlar ki pasaport kontrolünde sıkıntı olmasın.

Bir balıkçı kasabası yada şehri olan Ilulissat'a uçmak için Copenhag havalimanından Airgreenland havayolu ile Nuuk'a uçtuk, buradan da 39 kişilik bir uçak ile Ilulissat'a geçmek için 2 saat kadar bekledik. Beklediğimiz yer bir havalimanından öte küçücük bir salona benziyordu. Havada ciddi bir sis kütlesi vardı neyse uçağımıza bindik ve Ilulissat'a hava sahasına vardığımızda pilot havanın çok sisli olduğunu ve iniş pistini göremediğini, bu nedenle NUUK'a geri döneceğimizi söyledi. Geri döndüğümüzde yetkililer beklememiz gerektiğini ve güvenliğimiz açısından sisli bir havada iniş yapamayacaklarını söylediler ve bu nedenle 6 saat daha bekledik, fakat havadaki sis devam ediyordu bu nedenle ertesi gün sabah uçabileceğimizi söylediler. Biz de havalimanında kalamayacağımızı söyleyerek, ısrarlarımız sonucu bizi Amerikan askeri üssüne ait bir otel/konaklama yerine sevk ettiler. Sabah Ilulissat'a uçtuk ve buzullardaki ilk gün deneyimi kötü olsada harika bir helikopter turu bizi bekliyordu.
İnsan bir ömür boyu hayalini kurduğu buzulları havadan izleme deneyimine, helikoptere bindiğinde evet şimdi bunu yaşıyorum ve inanamıyorum diyorsun, hiç bitmesin istiyorsun. Helikopter uçuşumuz ile harika bir deneyim yaşayacaktık. 8 kişi helikoptere bindik ve 4 er kişi yanlardan kapılar açık şekilde ve alçak irtifa uçuşu ile buzulların üzerinde süzülerek bu deneyimi yaşadık. Kendinizi sanki buzullara değecekmiş gibi hissediyorsunuz. Bazı buz dağlarının yüksekliği maks. 200-250m ve 2.8km uzunluğunda olabiliyor. Helikopter turu sonrası artık otelimiz Icefjord'a dönüş yolundayız. Herkes çektiği fotoğrafları merak ediyor.

UNESCO bu bölgeyi dünya mırası listesine alarak korumaya başlamış. İşe yarayacak mı bekleyip göreceğiz, fosil yakıtlar dünyanın iklim dengesini bozdukça buzullar eriyor malesef. Aslında buzullar değil yakında bizler eriyeceğiz, bilmem farkında mıyız.

Otelimizde sabah kahvaltısını yaptık, hemen buzulların ve okyanusun kenarında güzel bir kahvaltının ardından dün yaptığımız helikopter çekimini kritize ettik ve gece şehrin diğer tarafına gideceğiz. Kayalıkların ardındaki buz dağlarını göreceğiz.
Gün içinde ise balıkçı limanına gidip biraz fotoğraf çektik. Ilulissat 1741 yılında kurulmuş ve kutup kaşifi Knud Rasmussen burada dünyaya gelmiştir. yaklaşık 4.500 kişi yerel halkı bulunan şehirde, 1.800 adet kızak köpeği yaşıyor. Halktın tamamı geçimini balıkçılık ile sağlıyor, devlet balıkçılara teknelerini ücretsiz veriyor. Kış döneminde su tamamen buza dönüşüyor ve balıkçılık oldukça zorlaşıyor. Bu dönemde tüm balıkçılar buz tutan deniz üzerinde çadır kurup ağlarını ise buzu kırarak suyun içine bırakıyorlar. Bu ağları yukarı çekmek için ise bu kızak köpeklerini kullanıyorlar. Biz de bu zor yaşam koşullarında hayatta kalmayı başarak Eskimo torunlarını çekmeye gittik ve akşam olduğunda ise saat 22:00 civarı şehrin diğer yakasına yürüyerek gece güneş ışığında fotoğraflar çektik. Güneş ben batmam diyor adeta. Harika bir yumuşak ışık veriyor buzulların üzerine. Tepeleri aşarak sert kayalar üzerinde yürüyerek geldiğimiz bu yakayı terke etme zamanı çünkü gece yarısı olmuş saat 01:00am, hava o kadar aydınlık ki saati bile farketmemdik.

Sabah gecikmeli bir kahvaltı sonrası dinlenerek yine geceye hazırlık yaptık. Akşam saat 22:00 ve tekne turu ile buzulların arasında fotoğraf çekmeye gidiyoruz. Aman dikkatli olun diyor tur rehberimiz, eğer suya düşerseniz 2 dakika içinde ölüyorsunuz. Çok insan hayatını kaybetmiş bu şekilde. Tekne ile seyahat ederken bazı buzullar ayrılabiliyor ve büyük dalgalar oluşturabiliyor. Nitekim tam fotoğraf çekerken büyük bir gürültü ile bir buz kütlesi ayrılıp suya düştü.